martes, 15 de noviembre de 2016

Ejercicio después del Parto. Opinión ameran College Obstetrics and Gynecologysts

What are some of the benefits of exercise for postpartum women?

Exercise has the following benefits for postpartum women:
  • It helps strengthen and tone abdominal muscles. 
  • It boosts energy.
  • It may be useful in preventing postpartum depression. 
  • It promotes better sleep. 
  • It relieves stress.

How much should I exercise after I have a baby?

After having a baby, it is recommended that you get at least 150 minutes of moderate-intensity aerobic activity every week.

What is aerobic activity?

An aerobic activity is one in which you move large muscles of the body (like those in the legs and arms) in a rhythmic way.

What is moderate-intensity activity?

Moderate intensity means you are moving enough to raise your heart rate and start sweating. You can still talk normally, but you cannot sing. Examples of moderate-intensity aerobic activities include brisk walking and riding a bike on a level surface. You can choose to divide the 150 minutes into 30-minute workouts on 5 days of the week or into smaller 10-minute sessions throughout each day. For example, you could go for three 10-minute walks each day. 

What is vigorous-intensity activity?

A vigorous-intensity activity is one in which it is hard to talk without pausing for breath. If you followed a vigorous-intensity exercise program before pregnancy, it may be possible to return to your regular workouts soon after the baby is born. Be sure to get your health care provider’s approval. Examples include running, jumping rope, and swimming laps. 

What are muscle-strengthening workouts and how often should I do them?

This type of exercise works the body’s major muscle groups, such as the legs, arms, and hips. Examples include yoga, Pilates, lifting weights, sit-ups, and push-ups. There also are special Kegel exercises that help tone the muscles of the pelvic floor. Muscle-strengthening activities should be done in addition to your aerobic activity on at least 2 days a week. 

When can I start exercising after pregnancy?

If you had a healthy pregnancy and a normal vaginal delivery, you should be able to start exercising again soon after the baby is born. Usually, it is safe to begin exercising a few days after giving birth—or as soon as you feel ready. If you had a cesarean delivery or other complications, ask your health care provider when it is safe to begin exercising again.

What are some guidelines I can follow when I begin exercising after pregnancy?

Aim to stay active for 20–30 minutes a day. When you first start exercising after childbirth, try simple postpartum exercises that help strengthen major muscle groups, including abdominal and back muscles. Gradually add moderate-intensity exercise. Remember, even 10 minutes of exercise benefits your body. If you exercised vigorously before pregnancy or you are a competitive athlete, you can work up to vigorous-intensity activity. Stop exercising if you feel pain.

What are some ways to start exercising?

When you are ready to start exercising, walking is a great way to get back in shape. Walking outside has an added bonus because you can push your baby in a stroller. There are special strollers made for this kind of activity, but using a regular stroller is fine. Another good way to get daily exercise is by joining an exercise class. Working out with a group and socializing with group members can help keep you motivated.

Where can I find out about exercise classes?

Check with your local fitness clubs or community centers for classes that interest you, such as yoga, Pilates, spinning, and dance. Some gyms even offer special postpartum exercise classes and classes you can take with your baby. You also might consider working out with a personal trainer for the first few weeks.

What can I do if I want to exercise but I don’t want to join a gym?

If you do not want to join a gym but want the benefits of having someone to exercise with, ask a friend to be your workout buddy. If you want to exercise on your own, check out fitness DVDs and online exercise programs. Many are designed for women who have just had a baby. Some even show you how to involve your baby in the exercise routines.

How can I stay motivated once I start exercising?

You may already have a great exercise tool in your pocket. Smart phone apps for exercise and fitness can help you stay motivated, keep track of your progress, and connect you with others with the same exercise goals. Many apps are free or cost very little.

How should I prepare for my workout?

As you get ready for your workout, follow these steps:
  • Wear loose-fitting clothing that will help keep you cool. 
  • If you are breastfeeding, feed your baby or express your milk before your workout to avoid any discomfort that may come from engorged breasts. 
  • Wear a bra that fits well and gives plenty of support to protect your breasts. 
  • Have a bottle of water handy and take several sips during your workout. 

How should I warm up before my workout?

Spend 10 minutes warming up to get your muscles ready for exercise. Try stretches for the lower back, pelvis, and thighs. Hold stretches for several seconds and return to the starting position. Walking in place also is a good way to warm up.

How should I cool down after my workout?

End your workout with a 5-minute cool-down period that brings your heart rate back to normal. Walk slowly in place and stretch again to help avoid soreness.

martes, 11 de octubre de 2016

Convivencia académica y personal con dos grandes de la Obstetricia Mundial

Hace dos semanas tuve la oportunidad de conocer a dos grandes personalidades
de la Obstetricia Mundial
Dr. Younes Bakri
Dr. Christopher B Lynch

Ambos creadores de técnicas que han ayudado a salvar a decenas de miles de mujeres que han presentado hemorragia después del parto o cesárea.

Como todos los Grandes
Ambos mucho que aprenderles

A pesar de ser tratados por muchos como celebridades; son sencillos, educados y amables

Tuvieron el acierto de tener una buena idea, implementarla, estandarizarla, desarrollarla, aplicarla y publicar los resultados.   La mayoría se quedan en tener una buena idea.

Siguen siendo estudiosos y receptivos a los comentarios

Les gusta motivar a las personas

Han obtenido un beneficio económico producto de su talento, innovación y persistencia





Convivencia académica y personal con dos grandes de la Obstetricia Mundial

Hace dos semanas tuve la oportunidad de conocer a dos grandes personalidades
de la Obstetricia Mundial
Dr. Yunes Bakri
Dr. Christopher B Lynch

Ambos creadores de técnicas que han ayudado a salvar a decenas de miles de mujeres que han presentado hemorragia después del parto o cesárea.

Como todos los Grandes
Ambos mucho que aprenderles

A pesar de ser tratados por muchos como celebridades; son sencillos, educados y amables

Tuvieron el acierto de tener una buena idea, implementarla, estandarizarla, desarrollarla, aplicarla y publicar los resultados.   La mayoría se quedan en tener una buena idea.

Siguen siendo estudiosos y receptivos a los comentarios

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lunes, 18 de julio de 2016

CORDON  UMBILICAL

El cordón umbilical se pinza idealmente cuando ha dejado de latir. Si se ha decidido realizar una donación de sangre de cordón, el pinzamiento se hará un poco antes de este momento, dado que si no sería muy difícil obtener la cantidad de sangre necesaria para la donación.
Pinzamiento precoz o tardío
Durante siglos, el cordón umbilical se ha pinzado y cortado tras el parto. Sin embargo, no se ha definido aún el momento óptimo del pinzamiento del cordón, sino que varía en función de las diferentes prácticas clínicas. El pinzamiento precoz del cordón umbilical es el que se realiza, generalmente, en los primeros 60 segundos tras el parto, mientras que se conoce como pinzamiento tardío el que se realiza transcurrido al menos un minuto tras el parto o cuando hayan cesado las pulsaciones del cordón.
Para reducir el riesgo de hemorragia posparto en la madre, la OMS recomienda pinzar el cordón tras observarse la contracción uterina unos tres minutos después del parto. No obstante, en una revisión realizada en 2007 no se encontraron diferencias significativas en las tasas de hemorragia posparto al comparar el pinzamiento precoz con el tardío.
Hay cada vez más pruebas de que el pinzamiento tardío del cordón es beneficioso para el recién nacido y puede mejorar su nivel de hierro incluso hasta los seis meses de vida. Este efecto puede ser especialmente importante para los lactantes que viven en entornos con pocos recursos, con un menor acceso a alimentos ricos en hierro.
La sangre para los primeros análisis del bebé
De la parte del cordón que se queda con la placenta se obtiene un poco de sangre que se envía para determinar el pH de la vena y la arteria umbilicales, una medida que nos ayuda a confirmar el bienestar del bebé en el momento de nacer. Con la sangre extraída del cordón también se determina el grupo sanguíneo del bebé. (DR. JORGE DUEÑAS, Qro)



lunes, 14 de marzo de 2016

martes, 8 de marzo de 2016

jueves, 25 de febrero de 2016

CONFERENCIA  COMUNICACION ASERTIVA
MAMA - PAPA    y    OBSTETRA

Los Médicos tendremos principios básicos:
-       La mujer es la protagonista durante el nacimiento.
-       Es fundamental respetar los procesos naturales y las decisiones de ambos padres.
-       Utilizar medicamentos, monitoreo e intervenciones cuando estén validadas y con indicación precisa que redunde en la salud del binomio Madre – Bebé; y  que previamente hay sido entendida y consentida por la Madre.
-       En la atención integral se involucra después del nacimiento entre otros aspectos, apego inmediato, alojamiento conjunto y la lactancia materna.
-       Se reconoce la autonomía de decisión de cada mujer embarazada pero debe quedar claro que en quienes han puesto su confianza son expertos en la obstetricia.
-       Existen protocolos de seguridad clínica y el hecho de no seguirlos implica posibles complicaciones. Todo embarazo y nacimiento conlleva riesgos biológicos inherentes al proceso de reproducción.



Es preciso reflexionar que en Medicina no todo es biología, fisiología, tecnología, modernidad y novedad, sino que es imprescindible considerar sus raíces humanitarias, muy especialmente en el proceso del nacimiento en donde el personal de salud juega un papel fundamental ya que facilita y promueve la facultad de la mujer para el ejercicio libre de sus derechos sexuales y reproductivos.



La llegada de un humano es un hecho único e irrepetible y es responsabilidad de todos el que se de en las mejores condiciones.